marielle-in-zuid-amerika.reismee.nl

De Presidentsverkiezingen - Bolivia in opstand part 2

Al mijn video’s vind je hier.
En foto's hier.

Maandag 11 november

Weer een dag vol terreur, plunderingen, vernielingen, brandstichting, angst en spanning.

Sigrid appt me ’s ochtends dat we niet naar kantoor gaan en ik binnen moet blijven. Daar ben ik wel blij mee, want ik heb nog tot diep in de nacht de ontwikkelingen zo goed als kon gevolgd en vervolgens geen oog dicht gedaan (ook omdat het heel koud was en enorm hard regende ;-)).

Toen Morales gisteren zijn besluit aankondigde om ontslag te nemen uit het presidentschap van Bolivia, om de situatie in het land te pacificeren, liet hij de boodschap achter dat "de strijd hier niet eindigt, MAS zal doorgaan." In zijn schuilplaats Chimoré verwerpen cocaproducenten het ontslag van Evo en roepen op tot een burgeroorlog. Ze waarschuwden met een wegblokkadeom de te installeren regering "neer te halen". Ze vertrokken gewapend met stokken en machetes om de politiepost en het hotel aan te vallen en begonnen de blokkade te organiseren. Ze lieten het Victoria Resort-hotel in as achter, eigendom van senator Arturo Murillo. De familie van de wetgever, moest ontsnappen om hun toevlucht te zoeken in de bergen. De rector van de Unibol Quechua Casimiro Huanca, Mario Fuentes Terán, riep de studenten op zich te bewapenen als guerrilla. Ondertussen instrueerde hij hen om hun huizen te verlaten met stokken die spijkers op de punt droegen. Het is bekend dat Morales omringd wordt door ten minste acht adviseurs die niet konden worden geïdentificeerd.

Evo formaliseert zijn "gedwongen ontslag" en kondigt het begin van het verzet aan. Vice-president García Linera schrijft: “Gedwongen door de staatsgreep gepleegd door fascistische politieke krachten, die huizen verbranden en het Boliviaanse volk beangstigen, is dat ik ontslag neem uit het vice-presidentschap van de plurinationale staat Bolivia”. En eindigt met de mythische uitdrukking van de inheemse held Tupac Katari: “we zullen terugkeren en we zullen met miljoenen zijn.” Het regent ondertussen ontslagbrieven en diverse MAS-politici zijn op de vlucht en proberen nog bewijsmateriaal te vernietigen.

Evo twittert over Camacho en Mesa: 'Ze zullen de geschiedenis ingaan als racisten en leiders van staatsgrepen'. Internationaal wordt met verschillende standpunten gereageerd op het aftreden. Het ene land vind het een staatsgreep, een actie tegen de democratie en de ander vind het fraude en terecht dat Bolivia een dictatuur wordt bespaard. Bizar veel landen staan aan de kant van Evo, en tot mijn verbazing ook veel landen in Europa wat ik hoor van m’n collega Sylvia in NL. Trump is dan wel weer blij met het ontslag van Evo. De gelijkenissen tussen de gebeurtenissen in Bolivia en eerder in Venezuela zijn bizar te noemen. Alsof Evo het daar heeft afgekeken.

Om 11 uur zou de Plurinationale wetgevende vergadering plaatsvinden om aan te wijzen wie de teugels van het land zal nemen in de komende maanden en die de nieuwe verkiezingen zal moeten organiseren. Wegens alle dreigingen is het erg moeilijk voor de politici om bij elkaar te komen in La Paz. Ze moeten dan ook morgen afwachten om o.a. met de overgebleven politici te besluiten of ze het ontslag van Evo inwilligen (het kan dus nog zo zijn dat zijn ontslag niet wordt geaccepteerd, MAS heeft nog steeds een meerderheid!). Het lijkt er wel op dat de tweede vicepresident, mevrouw Jeanine Añez, tijdelijk het presidentschap gaat overnemen. Zij vraagt in tranen, steun van de bevolking om uit de onzekerheid in het land te geraken. "Het is niet eerlijk wat er in het land gebeurt. Laten we zorgen dat er niet meer gewonden en doden vallen.”

Ook worden morgen om 15u de definitieve resultaten van het onderzoek van de OEA bekend gemaakt.

Gisteravond is het ook los gegaan in Santa Cruz. Plunderingen, confrontaties, de politie is aangevallen, voertuigen weggehaald en politiemannen opgesloten in het politiecommando. Toen MAS-aanhangers het politiegebouw binnen gingen hebben ze heel veel schade veroorzaakt, meubilair door het raam op straat gegooid etc. Daarnaast werd o.a. de auto van sub-gouverneur in brand gezet, vielen ze de gebouwen van televisie en radiozenders aan en vernietigen zendapparatuur en meubels zodat ze niet meer kunnen uitzenden. Ik ontvang een waarschuwing dat mogelijk telefoon/internetverbinding ook wordt verwoest. Dat is een eng idee, om ineens zonder contactmogelijkheden te zitten en ook niet te weten wat zich afspeelt in het nieuws. Hopelijk gebeurt dit niet!

Gelukkig is uiteindelijk de politie toch in actie gekomen, ondanks hun staking en met hulp van de bevolking is de situatie daar nu redelijk stabiel. Dit in tegenstelling tot La Paz, daar wordt een enorm spoor van vernieling en verwoesting achter gelaten. Gisteravond is het huis van journalist en TV-verslaggeefster Casimira lema in brand gezet. En ook het gemeentehuis in El Alto is voor de 2e keer, maar nu echt helemaal aan gort geslagen en alle apparatuur buit gemaakt. Uiteindelijk zijn er 64 gemeentebussen in brand gestoken, met een verlies van 11,7 miljoen dollar.

Vanmiddag heeft de nationale politiecommandant zijn ontslag ingediend en de politie heft hun staking op.

Vanmorgen ondernam de karavaan uit Potosi en Sucre een derde poging om naar La Paz te gaan. Maar in Caracollo zijn ze weer bekogeld met stenen met 2 gewonden tot gevolg en hebben toen besloten terug te keren. Víctor Hugo Vásquez, de gouverneur van Oruro en verantwoordelijk voor de hinderlagen dient ’s middags ook eindelijk zijn ontslag in.

Mijn internet thuis is nog steeds heel slecht en het kost veel moeite en nog meer geduld om alles te kunnen volgen. Ik krijg meerdere berichten dat ik niet de straat op moet gaan. In de middag besluit ik naar Yubitza te gaan, mijn buurvrouw en collega om samen met haar het nieuws op tv te kijken en ook wat tekst en uitleg kan krijgen. We zien live de MAS groepering in mega grote getale door de straten rennen, op weg van El Alto naar het centrum, naar het presidentiële paleis. Ze schreeuwen hard ‘de Whipala moet je respecteren’ (doelend op het verbrandenvan de inheemse vlag en de politie die de vlag van hun uniform knipte) en ‘Nu ja, burgeroorlog!’. Dit is erg beangstigend om te zien. Ze hebben vuurwapens, stokken, dynamiet en hun gezichten zijn bedekt. Er staan enorme rijen voor de buurtwinkels en supermarkten. De MAS plundert van alles, dus mensen proberen snel nog eten e.d. in te slaan.

In La Paz hervat de politie haar werkzaamheden en maakt zich klaar om in actie te komen vanwege de naderende groep MAS-isten. Ook de politiecommandant doet met tranen in de ogen een oproep om vrede, “we zijn allemaal Bolivianen, we zijn broers en zussen van elkaar. We zijn allemaal ouders en kinderen. We willen niet vechten, we willen niet onze vuurwapens gebruiken. Stop het geweld. Niet meer doden en gewonden”. Daarbij roept hij het leger op om de politie te helpen. Het gevecht is niet eerlijk. De MAS-aanhangers zijn met veel meer en hebben ook vuurwapens. Ze zijn tot alles in staat en kennen geen angst. Vandaag hebben ze de Nationale douanekantoor geplunderd, politiewagens, de kantoren van de burgemeester van sub-gemeente Mallasa, zijn ze op zoek naar het huis van Carlos Mesa en brand gesticht voor de ingang van het kabelbaanstation (de paarse) waarop alle lijnen nu zijn gesloten.

In Cochabamba is het vandaag ook raak. Veel confrontaties tussen beide groeperingen, een groot politiebureau en meer dan 6 patrouillewagens en motors volledig gesloopt en in brand gezet. De aanwezige politiemannen probeerden ze met traangas te bestrijden. Mediabedrijf Red Uno heeft wegens bedreigingen het werk die dag neergelegd. Na oproep van de commandant, zijn groepen buren de politie gaan helpen en gaan posten bij andere politiegebouwen en werpen meer blokkades op om de weg te bemoeilijken. Yubitza maakt zich zorgen om haar ouders, die in Cochabamba tegenover een politiebureau wonen en belt hen om naar hun andere huis te gaan.

De Nationale Raad voor Democratie (Conade) doet in een persconferentie een oproep aan de burgers die zich inzetten voor vrijheid, democratie en de rechtsstaat om in hun wijken democratische verdedigingscomités te vormen om de politie te helpen bij het uitvoeren van veiligheidstaken in het licht van de golf van aanvallen en plunderingen door de MAS. Groepen buren moeten worden samengesteld die, 24 uur per dag, klaar staan om samen te werken met de order om onze huizen te beveiligen en de vandalismeactiviteiten van gisteren niet te herhalen. Tegelijkertijd riep de Conade de bevolking op om de nationale staking te handhaven en te versterken "totdat de overgangsregering" van Bolivia is gevormd, na het aftreden van Evo Morales en vicepresident Álvaro García Linera.

De minister van Buitenlandse Zaken, Carlos Romero, is sinds gisteren vluchteling bij de Argentijnse ambassade in de stad La Paz. Het is mogelijk is dat het diplomatieke gebouw van het buurland binnen enkele uren bescherming biedt aan meer massale autoriteiten.

De Mexicaanse minister van Buitenlandse Zaken, Marcelo Ebrard, biedt aan 20 leden van de uitvoerende en wetgevende organen van Bolivia asiel. De ministers, senatoren en afgevaardigden, aanhangers van het MAS, werden ontvangen op de Mexicaanse ambassade in La Paz. Ook Evo krijgt asiel aangeboden. Enkele uren later volgen we live op tv het vliegtuig wat vanuit Mexico onderweg is om Evo op te halen.

De FFAA, de militaire strijdkrachten, hebben rond 22.00u overleg gehad en de commandant laat in een persconferentie weten de politie te gaan ondersteunen om de naderende vandalen te stoppen die al miljoenen aan schade hebben aangericht. De missie begint gelijk en ze stoppen niet totdat de vrede in het hele land is hersteld, maar wensen niet over te gaan tot gebruik van wapens. Niet veel later rijden de gepantserde wagens door La Paz en hangen militaire vliegtuigen in de lucht. Dit geeft me een dubbel gevoel. Het leger in actie: dan lijkt het echt oorlog! Aan de andere kant is het fijn dat ze de politie helpen en aan de kant van de bevolking staan. Het lijkt geholpen.. Al snel trekt de massa zich terug. Georganiseerde burengroepen blijven patrouilleren, bang dat de criminelen zich hergroeperen.

Het komt allemaal zo dichtbij en normaal kijk je nieuws (hoewel ik eigenlijk nooit het nieuws volg) met een ver-van-je-bed-show-pet. Nu zit ik er midden in en krijgt alles een gezicht. Voor het eerst sinds gisteravond ben ik ook bang. Niet zozeer voor mijn eigen veiligheid, ik denk nog steeds dat Oruro één van de betere plekken is en vandaag is het ook rustig gebleven, maar wel voor de steeds erger wordende en super dreigende situatie. Ik hoop zo dat er niet meer doden vallen en dat het goedkomt met dit mooie land! Het helpt niet echt om te horen dat mijn collega’s nu ook bang zijn. En het maakt het extra grimmig dat het ineens ook al 2 dagen bewolkt is en ’s avonds veel regent en stormt. Opvallend is dat mijn vrienden in La Paz niet bang zijn en vol goede moed, terwijl daar zoveel dreiging heerst. Hopelijk loopt dit goed af en is morgen de rust wedergekeerd!

Dinsdag 12 november

Sigrid appt me dat we in de ochtend nog niet naar kantoor gaan. Misschien in de middag. Rondom de plaza is het nog steeds afgesloten, maar niet met een touwtje of een autoband, nee echt afgesloten. Ok, ik heb genoeg eten dus ik zit thuis prima ;-).

We dachten dat Evo allang op het strand in Mexico zat, maar het bleek dat meerdere Latijns-Amerikaanse landen hem de toegang tot hun luchtruim hadden ontzegd en strandt in Paraguay. Uiteindelijk begin van de middag is ie dan toch in Mexico aangekomen (waar ook protesten zijn, grote groep willen hem helemaal niet verwelkomen).

Zelfs vanuit Mexico blijft hij tweets de wereld insturen en zijn mensen beïnvloeden. Zo roept hij dat Mexico zijn leven heeft gered, omdat ze ook zijn huis hebben aangevallen. Blijkt dat MAS-mensen dit gedaan hebben volgens de buren, (daarbij was het na de bekendmaking van zijn aftreden en toen was de oppositie allemaal aan het feestvieren). Maar ook steeds weer dat het een staatsgreep is en dat hij politiek actief blijft.

Het lijkt er op alsof het parlement alsnog niet vandaag bij elkaar kan komen. Met name de MAS-politici geven aan dat ze La Paz vanwege veiligheidsredenen niet kunnen bereiken. MAS wil de aanstelling van de nieuwe tijdelijke president en het accepteren van het ontslag van Evo nog zo lang mogelijk rekken. Er gaan ook geruchten dat ze het niet eens zijn met de naar voren geschoven kandidate senator Jeanina Añez, maar liever Adriana Salvatierra willen. Alles om het nog lekker moeilijk te maken en te vertragen.

De hele dag (en laatste dagen ook ‘s nachts) hoor je knallen. Ik kan er maar niet aan wennen ook al begin ik aardig de verschillen te herkennen tussen vuurwerk (ok), dynamiet (niet ok) en wapens (helemaal niet ok). Ik dacht dat het in Oruro rustig was en alle blokkades en rotzooi werd opgeruimd. Maar in de middag hoor ik weer veel harde knallen, niet zo ver van mijn huis. Het meeste live nieuws gaat over de grote steden, dus ik moet mijn collega’s appen of zij misschien weten wat er aan de hand is en MAS ook hier ‘huishoudt’, maar krijg dan vooral te horen dat ik binnen moet blijven. Later blijkt dat het waarschijnlijk een protestmars van de professoren van de universiteit was die nog enkele ontslagen eisen (anti-Evo).

Dan komt het bericht dat een UTOP (politie) commandant is omgekomen na een ongeluk op de snelweg tussen La Paz en El Alto, toen hij een demonstratie probeerde te beheersen. Volgens politieversies, werd met dynamiet en stenen gegooid en bij het ontwijken botste hij afgelopen zondag op een minibus, te midden in de protesten en is vandaag in het ziekenhuis overleden. Mensen zijn er kapot van.

Gisteravond zijn er in het zuiden van La Paz nog 2 doden gevallen, doodgeschoten (23 en 33 jaar). Het is nog niet duidelijk hoe en door wie.

In de middag gaan we ook niet naar kantoor. Zolang er niemand aan de macht is, blijft het onrustig en onvoorspelbaar. Ik ga naar Yubitza om typisch Boliviaans brood te bakken en mijn befaamde avena-koekjes (huh, geen suiker en geen boter?? J). FF wat ontspanning en doen alsof alles ok is!

Maar het is zeker nog niet ok. Er is al vroeg weer een enorme stoet MAS-aanhangers op de been op opnieuw naar het centrum van La Paz te gaan. Ze blijven dreigen met een burgeroorlog. In de middag nemen ze het hele centrum over. Het doel is vooral chaos veroorzaken rondom Plaza Murilla, waar het parlementsgebouw (paleis) is, zodat het parlement niet samen kan komen om de nieuwe tijdelijke president aan te stellen. De politie en leger kijken toe en grijpen alleen in als er geweld, roof of vandalisme wordt gepleegd.

Rond 16.00u treed de OEA naar buiten met hun definitieve bevindingen. En zoals verwacht blijkt dat in alle fases en processen van de verkiezingen fraude is gepleegd, waaronder wijziging van documenten, computermanipulatie, vervalsing van resultaten, resoluties in strijd met de grondwet, plichtsverzuim, materiële valsheid, ideologische valsheid, ongeautoriseerde toegang tot computergegevens etc. Yes, hopelijk gelooft de rest van de wereld dit nu ook. En Luis Almagro, secretaris-generaal van OEA doet de mooie uitspraak: “Als er een staatsgreep was in Bolivia, gebeurde dit op 20 oktober toen Evo in de eerste ronde aan de macht wilde blijven”.

Het parlement besluit dat ze toch met een minderheid van de leden de nieuwe interim-president kunnen aanstellen en begin van de avond gebeurt dit dan ook: senator Jeanina Añez (yes een vrouw!) van de oppositiepartij Nationale Eenheid (UN). Ze wordt voor het hele land ingehuldigd en mensen zijn opgelucht en vieren feest. Ook Camacho en Punari staan naast haar op het balkon. Ze hebben een belangrijke rol gespeeld. Zo mooi om te zien dat in tijden van crisis altijd bepaalde mensen opstaan.

Na de proclamatie van Jeanine Áñez als de tijdelijke president van Bolivia, publiceerden tegenstanders felicitatieboodschappen maar Andrónico Rodriguez, leider van de Coördinatie van de Zes Federaties van de Tropen in zei dat ze in een noodtoestand verkeren met Jeanine Áñez als interim-president en de cocatelers roepen op tot mobilisaties in het hele land zodat Evo Morales het commando vanaf maandag hervat.

Rondom Plaza Murilla is de politie nog steeds actief en is flink met traangas aan het spuiten. Ook staan er militaire tanks paraat. Camacho roept de bevolking op om na 21 dagen van staking en demonstraties, om middernacht de triomf van de democratie, een dag van vrijheid, vrede noemt te vieren.

Totaal zijn er nu 7 doden, twee in La Paz, twee in Santa Cruz en drie in Cochabamba, waarvan 5 door vuurwapens.

Er komen nu steeds meer details naar boven van mensen die hun boekje durven (of gedwongen) open te doen. Van de fraudes, de onderdrukking en van de duistere activiteiten van Evo. Zo duikt er een foto op waar Evo tussen de drugsbaronnen Pablo Escobar en El Chapon zit en een onderzoek van een journalist in 2016 dat uitwijst dat Evo heel veel cocaïne heeft geëxporteerd.

En veel grapjes, Evo met macht (hij laat zijn veters strikken) en Evo zonder macht (hij moet zelf zijn veters strikken):

Ik durf nog niet te vroeg te juichen. Zou de rust en vrede dan echt terugkeren? Morgen weer een normale dag? Na dik 3 weken van spanning, onrust waar je ergens ook aan gewend raakt, kan ik het nog niet geloven. Maar nu heel hard duimen en hopen dat er een goede kandidaat opstaat die het land leid zonder corruptie en discriminatie en met democratie, vrijheid en eenheid.

In ieder geval wordt in Bolivia geschiedenis geschreven, en ik ben er bij ;-).

Woensdag 13 november

We gaan vandaag weer naar kantoor. Het is erg stil op straat en er wordt her en der opgeruimd/schoongemaakt. Langzaam aan wordt het vervoer, onderwijs en gezondheidszorg in het hele land hersteld. Echter blijven sommige steden zoals Cochabamba en in Santa Cruz de blokkades aanhouden; er zijn daar nog steeds gevechten aan de gang.

In Yapacaní (Santa Cruz) moesten vanmorgen vroeg, na dagen van geweld, 400 uniformen en 20 patrouillegroepen ingrijpen, nadat de politie eerder al verjaagd was. Daarbij is een jongen tussen 16-20 jaar omgekomen (identiteit nog onbekend). De MAS verwelkomden de politie en militairen met traangas en wapens die zondag waren buit gemaakt van de politie. Daarbij is een politieman beschoten, maar (net als in de film) heeft de bijbel die hij altijd op zijn borst draagt hem gered. De kogel ging door het kogelvrije vest heen, maar bleef steken in de bijbel. Met hulp van de inwoners is de situatie stabiel, echter is het bekend dat de gewelddadige operatie wordt doorgezet.

Ook in Montero heerst veel onrust en geweld. Er was een confrontatie tussen de politie en een MAS-groep die dreigden de belangrijkste lokale markt te plunderen, een actie die eindigde met een overlijden van een 20-jarige door een schotwond. Daarmee staat de teller nu op 10.

De stad van Cochabamba wordt helemaal omsingeld en afgesloten door de cocakwekers uit de tropen. Dat betekent dat ik weer als de wiedeweerga fruit en groenten moet inslaan. Al het busverkeer is weer stilgelegd.

De vicepresident van de Coördinatie van de Zes Federaties van de Keerkring van Cochabamba, Andrónico Rodríguez, riep alle organisaties met betrekking tot de MAS op om vanaf donderdag de straat op te gaan en eist de terugkeer van voormalige president Morales naar het land. Morales heeft ook al verklaard dat als zijn mensen dat vragen dat hij met alle liefde terugkeert om de vrede te herstellen.

Ook in El Alto en La Paz houden de agressieve demonstraties aan en blijven de politie en het leger samen optreden. Tanks staan paraat en militaire vliegtuigen vliegen over de stad. Er worden wel veel arrestaties verricht, zo al 24 in El Alto wegens vernielingen en vandalisme.

Adriana Salvatierra, presidente van de senaat, die op zondagmiddag mondeling haar ontslag had aangekondigd en deze weer heeft ingetrokken, claimt nu het presidentschap. Ze probeerde, vergezeld door enkele MAS-wetgevers, in de middag naar Plaza Murillo (naar het parlementsgebouw) te komen onder het mom dat ze wilden "werken" en hun functies binnen de Plurinational Legislative Assembly (ALP) wilden reorganiseren. Politietroepen verhinderden dit. Daarop brak rondom de Plaza onmiddellijk woede uit van verschillende MAS-groepen, die uithaalden tegen de barricades van de politie, die in de sector zijn gestationeerd. Ook wordt er nog continu vandalisme gepleegd, brand gesticht en geplunderd.

Advocaten wijzen erop dat zij geen aanspraak kan maken op het presidentschap van Bolivia omdat haar aftreden van het presidentschap van de senaat afgelopen zondag "uitdrukkelijk en openbaar was" en het bewijs vormt van haar voornemen afstand te nemen van de presidentiële opvolging.

Ook de burgemeester van Oruro haalt dezelfde truc uit en blijft zijn functie uitvoeren. Hij had zijn ontslag schriftelijk bevestigd, maar nog niet verstuurd. Verder waren er vandaag in Oruro enkel protestmarsen van leraren die eisen dat er nog meer MAS-figuren in het onderwijs hun ontslag indienen.

Vanavond werd bekend dat afgelopen maandag een guerrillastrijder van de Colombiaanse FARC is neergeschoten tijdens de confrontaties. Er is een telefoongesprek gevonden waarin hij de verovering van de Friendship Bridge bevestigt, op dezelfde dag toen daar 2 mensen zijn doodgeschoten. Hij ligt momenteel in coma en zijn identiteit was niet eerder bekend. Nu wordt onderzocht wie deze man heeft ingehuurd en hoe hij binnen is gekomen. Dit is geeeeeen goed nieuws!!

Ondertussen gaat de nieuwe presidente door met het aanstellen van nieuwe mensen en zijn vanmiddag nieuwe leger- en politiecommandanten geïnaugureerd. In de avond heeft ze ook een groot deel van het ministerieel kabinet benoemd, om zo snel mogelijk de politieke macht stabiel te krijgen.

Vandaag is de gasleiding in Cochabamba geëxplodeerd, hoogstwaarschijnlijk door dynamiet. Werknemers hoorden 3 explosies. Oruro, Cochabamba en La Paz zijn afhankelijk van deze gasleiding dus de verwachting is dat we zonder gas komen te zitten. Dit wordt feest want het hele land draait nog op gas; koken, warm water etc. Daarbij wordt gas vanuit deze leiding geëxporteerd naar Argentinië, waardoor het land grote inkomsten misloopt. Vanwege de blokkades is het een enorme uitdaging om het te herstellen en materiaal daar te krijgen. Maandag al werd door 200 man van MAS geëist dat de activiteiten werden stop gezet en het personeel zou evacueren. Het leger is er naar toe gegaan.

Ook heb ik vandaag via mijn Facebook-expat-groep vernomen dat leden van de Amerikaanse ambassade in La Paz en hun families gister het land hebben verlaten. Waarschijnlijk heeft het te maken met Trump's Anti-Evo standpunt. Ik heb daarna ook maar mijn consulaat gemaild, wat hun plannen en adviezen zijn (nog geen reactie).

Nog steeds wordt veel nieuws verwijderd. Schijnbaar krijgen we hulp vanuit Rusland en Cuba om goede censuur te plegen. Berichten op Facebook verdwijnen als sneeuw voor de zon. Aan de andere kant verschijnen er video’s die in scene zijn gezet door acteurs. Echt niet te geloven!

Voorlopig nog geen vrede dus en onrust en spanning houden aan! Ik vind het wel vermoeiend, je bent continu bezig met de ontwikkelingen te volgen en het ene bizarre na het andere dient zich aan. Het lukt me dan ook amper om me te focussen op het werk. Het houdt gewoon niet op!

Donderdag 14 november

Vandaag zijn we weer de hele dag op kantoor geweest. De blokkades zijn weg (nu weer blokkades vanwege files ;-)) en de scholen zijn open. Behalve de populaire steden La Paz, El Alto, Cochabamba en Santa Cruz lijkt het land zich langzaam aan te herstellen.

Minstens 50 FTC-politieagenten zijn omsingeld door cocaproducenten in Chimoré (de tropen van Cochabamba) en de toegang tot water en voedsel is afgesloten (ze moeten het doen met vis in de rivier). De cocaproducenten hebben een mobilisatie aangekondigd in het hele land waarbij het ontslag van de overgangspresident, Jeanine Áñez en de terugkeer van voormalig president Evo Morales naar het land wordt geëist. De cocaleros roepen dat de enige manier om vrede terug te krijgen in dit land, is om Evo terug te brengen. Een grote militaire en politie-operatie heeft voorkomen dat de massa de stad van Cochabamba bereikten.

141 mensen zijn gearresteerd bij verschillende operaties in de stad Cochabamba. Bovendien hebben deze acties samen met de strijdkrachten de inbeslagname van geld, vuurwapens, andere wapens en explosieven mogelijk gemaakt.

Yapacaní bij Santa Cruz is 'bezet'. Er zijn sluipschutters gesignaleerd en de brug is met explosieven beveiligd. Niemand kan deze gemeente betreden of verlaten, waar sinds het begin van deze week een klimaat van confrontatie en geweld leeft tussen MAS en de politie en militairen. De uniformen zijn beschoten en aangevallen door een gewelddadige groep op honderden motorfietsen die uit San Germán arriveerden. Wapens werden teruggevonden en honderden Molotov-bommen werden gevonden. Er zijn 28 mensen gearresteerd en diverse gewonden gevallen.

Gister zijn 3 Cubanen gearresteerd (2 mannen en 1 vrouw) in El Alto die rugzakken met 90.000 Bs (€12.000) aan contant geld bij zich hadden. Dorpsbewoners beschuldigen de buitenlanders van het betalen van MAS-demonstranten om naar La Paz te marcheren. Ter verdediging zeiden de Cubanen dat dit geld bestemd is om Cubaanse artsen te betalen die in Bolivia actief zijn. Ook zijn er zes voormalige ambtenaren van de Evo-regering via Argentinië binnen gekomen als 'toeristen'.

Er zijn nog steeds burgemeesters en politici die hun ontslag weer intrekken.

Evo wordt ondertussen in Mexico begeleid door 14 lijfwachten. Ik snap niet waarom hij niet in de bak zit, nou bekend is dat hij fraude heeft gepleegd (naast alle andere criminele activiteiten). Er is schijnbaar ook nog een fanatieke MAS-minister die actief bezig is met omkoping, hersenspoeling en het binnenhalen van ongenodigde buitenlanders.

Een Colombiaan, samen met 4 Bolivianen probeerden vandaag ook de gaslevering verder te saboteren. Vreemde is dat ze beveiligingscodes wisten. Gelukkig heeft het leger dit weten te voorkomen. De ontplofte gasleiding is overigens nog niet hersteld.

Het niveau van geweld steeg gisteren in La Paz nadat de studenten van de openbare universiteit van El Alto (UPEA) in het centrum van het regeringshoofdkwartier arriveerden en de politie begonnen lastig te vallen met Molotov-bommen en dynamiet. Ook vandaag wordt nog steeds gemarcheerd omdat ze het presidentschap van Jeanine Áñez verwerpen, eerherstel van de Whipala vlag, het ontslag van burgemeester Soledad Chapetón, de vrijlating van de gevangenen en terugkeer van Evo eisen. Daarbij zijn journalisten aangevallen en verdreven die uitgemaakt werden voor leugenaars.

MAS-leiders vallen kooplieden aan die gaan verkopen en bedreigen hen met plunderingen als ze zich niet bij de mars voegen. “We vechten voor een voordeel voor iedereen en als ze niet meedoen, moeten we ze helaas plunderen", dringt een leider aan op één van de vergaderingen die zijn opgenomen en verspreid via social media. Ook worden de inwoners van de wijk gedwongen om de Whipala-vlag te plaatsen. Een andere buurman, uit het noorden van La Paz, zei dat ze vlaggen in alle huizen zetten zodat hun eigendommen niet worden geplunderd en ze zijn gedwongen om hun winkels te sluiten.

De schade als gevolg van conflictdagen in La Paz bereikt Bs 91 miljoen (zo’n 12 miljoen euro).

De secretaris-generaal van de Verenigde Naties (VN), Antonio Guterres, heeft de Fransman Jean Arnault aangesteld als speciale gezant om "te ondersteunen een vreedzame oplossing voor de crisis te vinden en te zorgen voor transparante, inclusieve en geloofwaardige verkiezingen". Guterres blijft diep bezorgd over de gebeurtenissen in Bolivia en roept alle burgers op om "geweld te vermijden en maximale matiging uit te oefenen". Ook de nieuwe overheid onderneemt acties om in gesprek te gaan met de diverse partijen om ze te horen

Hoewel ik mijn hart nog steeds vasthoud na het horen van die FARC en andere buitenlandse criminelen die actief zijn en het aanhouden van het geweld waarbij ik niet zeker ben of de politie en het leger het onder controle krijgt, geeft Sigrid juist aan dat we op de goede weg zijn en elke dag een beetje beter wordt. Ik blijf duimen!

Oja en de reactie van het consulaat sloeg nergens op, het algemene reisadvies is om niet naar Bolivia te reizen en als je er al zit moet je zelf de situatie inschatten. Daar heb je wat aan!

Vrijdag 15 november

Sinds de nacht van 10 november kan niemand in vrede slapen. Dit is hoe burgers de situatie van het land weerspiegelen na het aftreden van Evo Morales. In vijf dagen waren er terreurdaden met buitenlandse operatoren, psychologisch terrorisme en aanvallen op publieke goederen.

Steeds meer burgers in El Alto durven hun mond open te doen en aan te geven dat ze bedreigd worden, de toegang tot eten en drinken wordt afgesloten en ze daarom de Whipala vlag tonen alsof ze bij de MAS-groeperingen horen. Die MAS-groeperingen worden op hun beurt weer betaald (omgekocht) om deze bedreigingen uit te voeren.

Een massale mars van de Chapare-cocakwekers probeert opnieuw de stad Cochabamba binnen te komen via de Huayllani-brug, nabij kilometer 10 naar Sacaba, waar een politie- en militaire barrière is gevormd om de mobilisatie in te houden. Dit heeft geresulteerd in minstens 9 doden.

Het busstation in La Paz sloot zijn deuren om zijn faciliteiten te beschermen vanwege de laatste gevallen van vandalisme die werden geregistreerd. Sinds zaterdag 9 november zijn alle busdiensten (nationaal en internationaal) opgeschort vanwege wegversperringen.

Het blijkt dat uren vóór zijn ontslag Evo de publicatie van het frauderapport in Bolivia probeerde te stoppen. Hij vroeg aan de secretaris van de OAS om het auditrapport niet openbaar te maken, want zo zei hij “daarmee wordt Bolivia in brand gestoken”. Volgens Evo is de OAS is gedeeltelijk verantwoordelijk voor de doden in Bolivia.

Mooi om te zien is dat er nationale inzamelingsacties worden gehouden voor de ‘goede’ mensen waarvan hun huizen zijn geplunderd, vernield en/of in brand gestoken.

Maandag 18 november 2019

Bolivia wordt gegijzeld door de aanhangers van Evo. Hoewel in de meeste steden de rust aardig is teruggekeerd, gaat het nog altijd door met intimidatie, omkoping, chantage, doodsbedreigingen, blokkades, confrontaties, heftige demonstraties, vallen van slachtoffers etc.

De politie en het leger moeten hard op treden tegen de aanhoudende demonstraties van de MAS in Chapare (de tropen in Cochabamba), El Alto/La Paz en Yapacaní bij Santa Cruz. Zodoende zijn zaterdag nog 4 doden gevallen. Gisteravond is er weer een politiebureau in brand gezet in Cochabamba.

In Yapacaní is de brug volgehangen met prikkeldraad. Mensen die er wonen en erdoor willen, moeten gehurkt onder het prikkeldraad door, zodat ze de gezichten van de mensen die de brug blokkeren niet kunnen zien. Er kan geen politie komen, geen journalisten om verslag te doen, er is geen voedsel etc.

Het schijnt dat Bolivia op de 2e plek ter wereld staat met de meeste drugshandel. De mensen die nu in opstand zijn, zijn vooral bang voor hun portemonnee en willen dat Evo terugkomt, zodat ze kunnen blijven exporteren.

Door de aanhoudende blokkades is de distributie van voedsel nu echt een probleem. Er worden zelfs nog meer blokkades opgeworpen door de MAS.

Boeren en landbouwers moeten massaal hun productie weggooien, omdat ze het niet op de markt krijgen. Alleen al 150 vrachtwagens die Santa Cruz moesten bevoorraden hebben hun groenten en fruit in de berm moeten gooien.

Melkvrachtwagens waren gedwongenhun melk gratis weg te geven, omdat het dreigde te bederven. Zo zielig! In La Paz is via een luchtbrug minstens 35 ton rundvlees en 26 ton kippenvlees ingevlogen omdat er niets meer was.

Vanmorgen benaderden de producenten als protestmaatregel het kantoor van de burgemeester van Saipina, dat onder het beheer van het MAS staat, om watermeloenen en ander fruit het gebouw in te gooien (dat vind ik wel een briljante actie).

Als er al voedsel is te krijgen, zijn de prijzen minstens verdubbeld. Ik heb van het weekend ook 1,5 uur moeten lopen op zoek naar bananen, en toen ik ze vond waren ze 2x zo duur. Ook is er geen kip, vlees en geen zuivel meer te krijgen.

Daarnaast is er een enorm tekort aan benzine, omdat de MAS dit ook heeft afgesloten, in de hoop dat politie zonder benzine komt te zitten en de demonstraties niet kan bestrijden. Chauffeurs uit La Paz melden verliezen van 60 miljoen Bolivianen sinds 28 oktober. Het gebrek aan brandstof zorgt ervoor dat weinig gemotoriseerde voertuigen door de straten rijden. Sommige chauffeurs verhogen hun tarieven omdat ze de benzine voor bijna drie keer de normale prijs moeten kopen.
De busstations is de grote steden zijn nog gesloten. Er kan nog steeds geen gas geleverd worden aan Argentinië en Brazilië vanwege de kapotte leiding (gelukkig wordt voorrang gegeven aan verstrekken van gas aan particulieren in Bolivia en zitten we vooralsnog niet zonder). Het terrein wordt bewaakt door 90 militairen.

Er worden zoveel inkomsten misgelopen! Bolivia stevent zo ook nog af op een economische crisis.

De vakbonden van El Alto die beschadigd worden door de marsen en blokkades, kondigden aan dat ze woensdag met 500.000 handelaren zullen mobiliseren om de verschillende straten te ontgrendelen en op die manier hun dagelijkse activiteiten te kunnen vervullen.

Evo blijft provoceren en geeft aan dat hij wil terugkomen, zijn termijn wil afmaken. Zijn berichten zijn roekeloos en zetten aan tot een burgeroorlog. Echter is nu ontdekt dat de meeste van zijn Tweets met Boliviaanse IP-adressen zijn verstuurd, van diverse plekken. Duidelijk dat er dus nog anderen actief zijn om hem te helpen. Evo's ontslag is nog steeds niet goedgekeurd en de angst bestaat dat het wordt verworpen. Als dat gebeurt, dan breekt echt de pleuris uit. Als het goed is vindt morgen de vergadering plaats.

Ondertussen is het leven van de interim-presidente in gevaar. Ze wordt bedreigd door Venezolaanse, Cubaanse en Colombiaanse drugshandelaren. OAS heeft gemeld dat twee Argentijnen de audit naar het Boliviaanse verkiezingsproces hebben geïnfiltreerd.

Meer dan 700 Cubanen die in Bolivia werkten als medici zijn teruggehaald (en die verdacht zijn). Ook Venezolanen worden teruggehaald (of vriendelijk verzocht het land te verlaten). Er worden dagelijks veel mensen opgepakt, bestaande uit fraudeurs tijdens de verkiezingen, gewelddadige vandalen en vreemde buitenlanders met veel geld en/of wapens op zak of in actie bij de demonstraties.
Aan de andere kant worden politieke ballingen die in de periode van Evo gevangen zijn gezet vrijgelaten.

De regering blijft gesprekken voeren met de verschillende sectoren en hoopt tot consensus te komen om de vrede te herstellen. Ik vraag me echter af of dit gaat lukken, want de MAS lijkt niet voor rede vatbaar en is zeer agressief en volhardend. Sigrid verwacht dat als de handlanger van Evo, een MAS-minister wordt gesnapt, dat het dan wel snel afgelopen is en de vrede eindelijk terugkeert.

Dinsdag 19 november

Sigrid vertelt me dat Evo met geen mogelijkheid kan terugkeren. De interim-presidente heeft een soort van Veto-recht en omdat hij is vertrokken naar Mexico, heeft ie zichzelf ontheven van de taken van het presidentschap. Wel is de vergadering weer uitgesteld.

Vanmorgen is het de politie en leger gelukt om een konvooi van 50 benzinevrachtwagens door te laten in La Paz/El Alto. Na de tevergeefse poging een dialoog tot stand te brengen om de blokkade op te heffen, moesten ze flink wat traangas gebruiken en zwaar materieel om alle gaten in de weg te dichten. Als reactie hebben de demonstranten explosieven gebruikt om de muren van de YPFB-distributiefabriek af te breken. Daarbij zijn 3 doden en ongeveer dertig gewonden gevallen.

Het leger verklaart: "We kunnen met volledige zekerheid zeggen dat het geen wapen was dat door het leger werd afgevuurd”, het leger geeft aan helemaal niet te hebben gevuurd. Eén dode is door de explosieven en één door een ander wapen. De doodsoorzaken worden nog officieel onderzocht.

Tot in de vroege uren van de middag is de situatie in die sector nog steeds onzeker, omdat de mensen die blokkeren een brand hadden aangestoken in de olieplant /gasfabriek in Senkata, waar een grote hoeveelheid brandstof is. Als de boel ontploft wordt een gebied met een straal van minstens 5km weggevaagd, met minstens 10.000 doden tot gevolg. Nu beginnen de demonstraties echt op terrorisme te lijken! Wat een randebielen, nog even en ze vernietigen gewoon hun eigen woonplaats!

Vanwege de oproepen om hulp, probeerden twee ambulances van het Heart of Jesus Hospital Trauma Center de plaats van het conflict te bereiken; dit werd echter verhinderd. De MAS-isten in Senkata vielen ambulancepersoneel aan die de gewonden kwamen helpen en ze probeerden zelfs een ambulance te stelen.

2 journalisten die daar live uitzenden, werden aangevallen en hun camera’s en apparatuur werden verbrand. Ze moesten vluchten voor hun leven.

Gister is een politieagent na 6 dagen overleden aan zijn verwondingen. Hij werd aangevallen door een menigte MAS-isten in El Alto, hij werd in elkaar geslagen en moest de Whipala-vlag kussen. (Echt overal zijn video's van! Ik zal jullie deze besparen).

Totaal zijn er nu 27 doden geteld.

Minstens 200 wijken in El Alto besloten via een vergadering om zich niet te houden aan de oproepen van de leiders van de Movement To Socialism (MAS) om de staking en blokkades te handhaven. De vakbonden namen het centrum van La Paz in, gekleed in wit en met witte vlaggen, om vrede te eisen en de oproep voor de nieuwe presidentsverkiezingen te versnellen. "We willen allemaal vrede, we willen werken", zei een van de buren die deelnamen aan de vergadering. Hij benadrukte dat ze niet tot politieke partijen behoren. “We zijn tegen het onrecht dat in El Alto wordt begaan. Geen blokkades meer! We zijn retailers, we zijn geen ondernemers of distributeurs. We zijn niet schuldig aan wat er gebeurt. We worden beschuldigd van speculatie, maar eerder kostte een doos tomaten 50 tot 60 Bolivianen. Tegenwoordig is het tussen de 280 en 300 Bolivianen waard. We hebben ervoor gekozen om niet tegen die prijzen te verkopen. Wij zijn het meest gewond”.

Vanmiddag is het huis van de ouders van de burgemeester van El Alto, Soledad Chapetón, in brand gestoken met verschillende explosieven, om haar ontslag te eisen. Getuigen zeiden dat de groep zeer agressief in het gebied aankwam en niemand liet passeren totdat het vuur zich door het grootste deel van het huis verspreidde en vervolgens ontsnapte.

In Yapacaní is een vergadering geweest tussen MAS-autoriteiten, buurtleiders en wetshandhaving om de blokkade op te heffen. Het leek succesvol en de verzoening werd zelfs besloten met een knuffel, maar zodra het leger en de politie waren vertrokken, werd de mobilisatie gewoon weer hervat en is één van de belangrijkste toegangswegen naar Santa Cruz nog steeds afgesloten.

Het is de politie vandaag wel gelukt om de blokkade in Tiquipaya op te heffen en is de route die Santa Cruz verbindt met Cochabamba eindelijk vrij. Jeee, eentje minder!

Woensdag 20 november

Het blijkt dat gister 8 mensen zijn omgekomen bij de heftige confrontaties en explosies bij de Gas/Oliefabriek in Senkata. De exacte doodsoorzaken worden nog onderzocht. Daarmee staat het aantal doden nu op 32.

De MAS-isten hebben in Senkata vandaag ook nog een loopbrug met explosieven laten instorten, die nu de weg helemaal blokkeert om te voorkomen dat meer vrachtwagens met gasflessen en benzine de fabriek kunnen verlaten. En met nog meer mensen dan gisteren omsingelen ze de fabriek, gewapend met explosieven en wapens en heeft het leger de noodtoestand uitgeroepen.

Er zijn eindeloze rijen in La Paz en El Alto voor gas, kip en benzine. Mensen staan de hele dag in de rij voor 1 kip per familie.

Gelukkig hebben 2 luchtvaartmaatschappijen zich aangesloten bij de Luchtmacht om de luchtbrug uit te breiden, een initiatief dat voedsel wil leveren aan de steden die zijn getroffen door wegversperringen.

De openbare ziekenhuizen gaan door een kritische situatie, de meeste zuurstof en medicijnen raken op.

De blokkade richting Brazilië die bezet werd door meer dan 2000 MAS-boeren is vandaag opgeheven, waarmee de Bioceanic-route is hersteld.

De regering presenteert een audio, gevonden toen de blokkade in Tiquipaya werd opgeheven, waarin Evo een boerenleider, Faustino Yucra Yarwui (sinds 2016 voortvluchtig voor drugshandel), die één van de blokkeerpunten voor het MAS handhaaft, instrueert. “Verdeel de unie in vier of vijf groepen, het is voor een lange tijd. Als iemand de concentratie verliest, moe wordt, wissel je de groep. Om de beurt houden de groepen de blokkade in stand. En mag geen eten doorgelaten worden. (…) Als de Vergadering mijn ontslag afwijst, zal ik proberen terug te keren, zelfs als ze me tegenhouden.” Het lijkt wel payback-time, van toen hetzelfde gebeurde bij Evo in 2002. Evo reageert hierop dat de video ‘gemonteerd’ is. Minister Arturo Murillo verwacht een internationale rechtszaak tegen Evo Morales aan te kunnen spannen wegens 'terrorisme'.

Daarbij heeft hij ook een persconferentie gehouden in Mexico over de huidige situatie en heeft hij beelden en video’s getoond die niet over Bolivia gaan of zeeer gedateerd zijn. Wat een pannenkoek! Zo fijn wel dat hij gelijk op dit soort onhandigheden wordt betrapt.

Als reactie op de gebeurtenissen in Senkata, hebben De Federation of Neighbourhood Boards (Fejuve) El Alto (MAS) en boerenleiders van de 20 provincies van La Paz gisteren een eenheidspact ondertekend om hun drukmaatregelen te radicaliseren. Het document omvat vier punten: het ontslag van senator Jeanine Añez, de massificatie van de onbeperkte blokkade, de volledige sluiting van de internationale luchthaven van El Alto, het verhinderen van de exit van brandstoffen uit de fabriek in Senkata en het ontslag van de Burgemeester van El Alto, Soledad Chapetón.

In Sacaba Cochabamba vond een bijeenkomst plaats van de Six Federations of Coca Producers, om nieuwe strategieën te bespreken. Daar deed een cocalero-leider een voorstel om 500 sluipschutters te installeren om het leger en de politie dood te schieten, zodat ze de stad Cochabamba kunnen betreden. Gelukkig werd dit voorstel uiteindelijk van tafel geveegd.

Een sergeant van de anti-narcoticapolitie is aangehouden voor het leveren van wapens en explosieven aan de MAS-demonstranten. Hij wordt ook verdacht van het aanmoedigen van de aanval en plunderingen op politie-eenheden in Cochabamba. Lekker die corruptie die nog steeds hoogtijdagen viert.

Er is ook een man opgepakt, die een ‘media-show’ opvoerde. Op social media en in de media verscheen hij in diverse video’s in meerdere gedaantes; zo was hij vermomd als arts een gewonde aan het reanimeren (die later overleed), deed hij zich voor als politieman, als militair en liet hij zich interviewen om lekker te provoceren. Hij ontkent uiteraard dat hij het is op al die beelden.

Donderdag 21 november

De regering is een stapje verder in het organiseren van nieuwe verkiezingen en zijn akkoord dat de partijen binnen 15 nieuwe verkiezingsleden kunnen benoemen. Daarbij heeft de MAS ook toegegeven dat Evo Morales en Álvaro García Linera aftraden, dat toen zij naar Mexico zijn gevlucht. Daarmee hebben zij hun plichten opgegeven en is bevestigd dat de regering van Jeanine Áñez "legitiem" is.

Vandaag is de Vice-president van de politieke partij MAS, Gerardo García, gearresteerd. Hij had verschillende computers en biometrische apparatuur in zijn bezit, naar verluidt van het kiesorgaan en stempels van het ministerie van plattelandsontwikkeling. Goed nieuws want dit is de 2e sterkste man van de MAS die nog flink de boel aan het verzieken was.

Op dit moment staat ook de wet dat strijdkrachten vrijstelt van strafrechtelijke verantwoordelijkheden in het geval dat een van zijn leden "proportioneel" geweld gebruikt bij operaties die op zoek zijn naar herstel van orde in het land ter discussie. Nav de doden vanaf gelopen dinsdag wordt geroepen dat het volk nu wordt afgeslacht (aangemoedigd door Evo himself) en dat dit moet stoppen. Nog steeds is niet duidelijk of de 8 doden van afgelopen dinsdag in Senkata zijn gevallen door toedoen van de schoten van de militairen. De minister staat er voor open om dit besluit in te trekken, maar benadrukt ook dat de situatie dusdanig gevaarlijk was, dat het noodzakelijk was voor de militairen om op te treden om een grotere ramp te voorkomen.

Nog elke dag wordt een protestmars gelopen van El Alto waar ze proberen het centrum van La Paz te bereiken, naar het regeringspaleis.

Maar vandaag liepen duizenden boze en verdrietige bewoners van Senkata een begrafenismars met 6 doodskisten voorop om 'gerechtigheid' te eisen voor de slachtoffers die vielen nadat het brandstofkonvooi was vertrokken uit die Senkata-fabriek. Ze schreeuwen “Als Añez vertrekt, zal de vrede terugkeren" en “we zijn geen MAS-isten of terroristen, wij zijn inwoners van El Alto”.

Toen de demonstranten de politie en militairen zagen, werden ze agressief en bekogelden ze met stenen en sloegen met stokken onder luid geschreeuw dat het moordenaars zijn. Een groep demonstranten plaatste één van de kisten op de motorkap van een militair voertuig een andere groep gebruikten de doodskisten als stormrammen om het politiehek te doorbreken en riep 'gerechtigheid'. Twee demonstranten klommen bovenop de gecamoufleerde auto en plaatsten de Añez-pop. Daarop moest de politie weer hard optreden met traangas ed. De mensen die de kisten droegen, moesten deze achterlaten vanwege het gas, om deze later weer op te halen.

Vrijdag 22 november

Na 11 dagen is de politie-militaire missie geslaagd om de blokkade in Yapacaní Santa Cruz op te heffen. Langzaam aan komt het verkeer en openbaar vervoer weer op gang en openen banken en instellingen hun deuren. Er zijn 20 mensen gearresteerd. Het rest hen nog om de gestolen wapens en voertuig van de politie terug te halen. Er zijn nu nog 2 blokkades op de route Santa Cruz- Cochabamba: in San Germán en Puerto Abaroa.

Sinds vandaag is de situatie in Senkata iets minder benauwd. De ‘gewone’ wijkbewoners en openbaar vervoer busjes proberen de stenen en het puin van de blokkades te doorbreken om weer aan het werk te kunnen. Maar worden daarbij nog steeds aangevallen door de blokkeerders. De fabriek is nog altijd sterk beveiligd door het leger, waar bij de achterdeur een rij van mensen staat die gas wil kopen al schreeuwend “we hebben honger”.

Ik had bedacht om dit weekend weer eens een klein tripje te maken, maar Sigrid hielp me al snel uit de droom. Er rijdt niets, want alle verbindingswegen zijn nog steeds afgesloten L. Vanuit Oruro is het onmogelijk om welke andere stad dan ook te bereiken. Ok geduld, geduld.

En mijn rantsoen raakt op! Elke dag ga ik naar de markt, maar er is geen vlees, geen kip (en hoewel ik dit maar weinig vlees eet, heb je er juist extra zin in als het niet te krijgen is J), geen zuivel (melk, yoghurt, eieren), weinig groenten en fruit en als het er is, is het echt heel duur.

Zaterdag 23 november

Yes, we ontvangen het goede nieuws dat diverse partijen overeen zijn gekomen om ook de blokkades in het departement van Oruro op te heffen. Hopelijk komt er dan ook weer vers eten onze kant op en zit ik niet meer opgesloten.

Sinds 17 november werd minstens 254 ton kip en rundvlees vervoerd naar La Paz per luchtbrug. En er is ook wat kip gebracht naar Oruro:

La Paz werd verwoest door Bs 107 miljoen (15,5 miljoen dollar), waaronder 2 grote politieposten. Bedrijven verloren 3,4 miljoen dollar per dag.

De regering dient een strafrechtelijke klacht in wegens opruiing en terrorisme tegen Morales en Quintana en vraagt de maximale gevangenisstraffen (15 tot 20 jaar).

Het wetsvoorstel voor nieuwe verkiezingen is goedgekeurd! Dat samen met de gesprekken die worden gevoerd met de diverse groeperingen zijn belangrijke stappen in de pacificatie van het land. Er zijn inmiddels een aantal overeenkomsten gesloten en lijkt het erop dat de meeste blokkades worden opgeheven.

Ook ligt er een voorstel om de ‘21F-wet’ (dat Morales voor een nieuwe termijn mocht gaan) terug te draaien.

Ik heb me van het weekend bewust wat afgesloten van het nieuws ed. Het is nogal vermoeiend om alles continu bij te houden en de modus van onwetendheid is af en toe wel zo lekker .

Dinsdag 26 november

Ik dacht dat nu alle blokkades wel weg waren, maar helaas.

Maandag hebben de cocatelers van de zes federaties van de Tropic of Cochabamba aangekondigd dat ze hun blokkades tussen Cochabamba en Santa Cruz (o.a. Sacaba) zullen handhaven, zo’n 20 stuks, herhalend dat Evo Morales dé president van Bolivia blijft voor die regio.

En ook op de route Oruro-Cochabamba zijn gisteren weer bussen en vrachtwagens aangevallen met stenen, met kapotte ruiten tot gevolg.

In Sacaba is wel overeenstemming bereikt. De regering is akkoord gegaan met 16 punten. De busterminal is nog wel steeds gesloten.

De burgerschapsleiders van respectievelijk Santa Cruz en Potosí, Luis Fernando Camacho en Marco Antonio Pumari, overwegen om zich kandidaat te stellen (verrassend!) als de mensen erom vragen. “Als onze toewijding verder gaat dan de maatschappelijke waarde, dan zullen we deze met verantwoordelijkheid opnemen, criteria voor de wederopbouw van ons land moeten worden verenigd. Politici moeten begrijpen dat er vernieuwing moet zijn op alle niveaus van ons land”, zei Pumari tijdens de persconferentie. Ze pleiten echter voor een eenheid van de fronten en willen niet deelnemen als daarmee de stemming verder verdeeld wordt. Wie dan president en vicepresident wordt maakt ze beiden niet uit, ze geven aan dat het ouderwetse politiek is om vast te houden aan hiërarchie, het gaat er om het beste te doen voor het land en alle mensen.

Dankzij Evo heeft de overheid in totaal Bs. 410 miljoen (60 miljoen dollar) aan verkiezingsprocessen verloren die geen effect hadden. Bestaande uit het:

• Het referendum op 21 februari 2016: om de wet te wijzigen zodat Evo voor nog een termijn aan de macht kon blijven, waarop de bevolking ‘nee’ had gestemd: Bs. 166 miljoen
  • Om alsnog zijn zin door te drijven ging hij in grondwettelijk beroep. Kosten van dit proces Bs. 27 miljoen.
  • Ten slotte vereisten de verkiezingen van 20 oktober die werden geannuleerd nadat fraude werd vastgesteld, een budget van Bs. 217 miljoen.

Grappig is ook wel dat Evo op de ene na de andere leugen wordt betrapt. Hij lult zich helemaal vast en valt flink door de mand.

Donderdag 28 november

Yes, nu denk ik echt dat we de goede kant op gaan. Alle blokkades zijn weg (zover ik weet) dus hopelijk wordt alles weer een beetje normaal. En komen er eindelijk weer bananen deze kant op! Die mis ik zo erg bij mijn dagelijkse ontbijtje! Evenals zuivel.

Wel super zielig, de politiehond Negrito, de metgezel was van de UTOP politiecommandant die overleed tijdens het ontgrendelen van blokkades in El Alto, stierf afgelopen maandag, 14 dagen na zijn baasje. In de laatste dagen voor zijn dood sliep het dier alleen, at bijna niet en hij leek verdrietig en 'gespannen'. Waarschijnlijk omdat zijn baasje er niet meer was, die als zoon voor Negrito zorgde. De hond arriveerde 14 jaar geleden in La Paz met een mars van de Huanuni-mijnwerkers, maar tijdens een ontmoeting met de UTOP-troepen, scheidde het niet langer van hen. Door zijn capaciteiten werd Negrito gepromoveerd tot de rang van luitenant-kolonel van de politie.

Evo Morales meldde gister dat hij niet meer in een militair kamp verblijft maar is verhuisde naar een huis in Mexico-stad, waar hij niet langer steun van de Mexicaanse regering zal ontvangen. Er circuleren foto’s van hem in een stripclub in Mexico stad, hoop voor hem dat dat gefotoshopt is hahaha.

Het Boliviaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft meegedeeld dat er vijf voormalige Evo Morales-regeringsfunctionarissen zijn die asiel hebben aangevraagd in Mexico, maar dat ze in Bolivia een aanhoudingsbevel hebben, zodat ze geen vrijgeleide krijgen. Dit zijn:

1. Juan Ramón Quintana, voormalig MAS-minister (sterkste man in MAS beweging na Evo en Álvaro). Voor de vermeende commissie van de misdaden van opruiing, openbare aansporing tot misdaad, terrorisme en financiering van terrorisme.
  2. Wilma Alanoca, voormalig minister van Culturen. Omdat in de faciliteiten van het ministerie van Cultuur zelfgemaakte molotov-pompen werden gevonden, naast kleine dynamietpatronen.
  3. Víctor Hugo Vásquez, voormalig gouverneur van Oruro. Hij heeft een arrestatiebevel voor de misdaad van misbruik van staatseigendommen in de Vila Vila-blokkade, volgens de krant La Patria de Oruro. (En verantwoordelijk voor het organiseren van de hinderlagen op de mijnwerkers en studenten uit Sucre en Potosi, hopelijk wordt ie daar ook voor vervolgd).
  4. Nicolás Laguna , voormalig directeur van het Agentschap voor elektronische overheid en informatie- en communicatietechnologieën (Agetic). Hij wordt vervolgd voor de verkiezingsfraude.
  5. Sergio Daniel Martínez Beltrán , voormalig IT-officier van het kiesorgaan. Het wordt vervolgd voor de verkiezingsfraude, volgens het Erbol-netwerk.

Nu tijd voor wederopbouw, herstel, nog meer boeven vangen, vervolgen (waaronder Evo himself) en/of het land uittrappen en zo snel mogelijk nieuwe verkiezingen regelen, met hopelijk wat geschikte kandidaten (daar ben ik nog wel een beetje bang voor, volgens mij zijn het allemaal pannekoeken en is het kiezen voor het minst slechte). Ik ben best een beetje trots op de interim-presidente Jeanine Añez, ze heeft in korte tijd veel bereikt en komt erg sympathiek over, terwijl ze continu met de dood bedreigd wordt Powervrouwke!

En hopen dat het ook snel rustig wordt in Chili, Colombia, Hong Kong en waar al niet meer.. lijkt of de hele wereld in opstand is!

Lia Merckens

Pas goed op jezelf we willen je graag heelhuids terug.xxx

Klaartje

Interessant jel al je verhalen en raar dat je er hier super weinig over hoort!! Take care of yourself!

Willem Aartse

Marielle, ik heb de dagverslagen gelezen en ben nog meer onthutst over hetgeen allemaal plaatsvindt. Zo langzamerhand vind ik het bedreigend. Aan de ambassade heb je ook niks !